SOLSKEN ÖVER HELA BODAFORS

15.09.2024

Solsken över Bodafors

Bodaforsdagen invigdes med pampig musik av Ekenässjöns Missionsblåsorkester. Därefter trädde de två conferenciererna upp på scenen och presenterade dagens invigningstalare, Patrik Cantby, VD på NAV.

"Det spelades bättre fotboll på Gunnar Nordahls tid…". Så började Patrik sitt tal som utgick helt och hållet från en lycklig barndom i Bodafors där han i stort sett var med i varenda idrottsförening och prövade på en mängd lagsporter. Alldeles speciellt var det att få spela förmatch inför självaste kanoniären, Gunnar Nordahl.

- Mycket har förändatrs sedan min tid i Bodafors, men förutsättningarna för ett bra samhälle finns och som VD för NAV arbetar jag varje dag för att hela kommunen ska få det så bra som möjligt.

- Gör något för Bodafors! Gör något för dig själv! Om alla tänker så jobbar vi alla för att få ett samhälle som utvecklas.

- Jag tror att det är tre saker som är avgörande för ett samhälles välbefinnande:
1. Ett livaktigt föreningsliv
2. En väl fungerande skola
3. En närhet och tillgänglighet till alla institutioner
Patrik drog hela tiden exempel från sin egen uppväxt i Bodafors och hur väl han tyckte att allt fungerade då.
Till sist klädde han av sig på överkroppen och krängde på sig en röd BSK-tröja och förklarade därmed att hans hjärta alltid kommer att klappa alldeles extra för Bodafors och dess invånare.

Med sprittande hornmusik klämde orkestern i och publiken klappade händer och njöt storligen i det strålande vädret. Marknadsknallar bjöd ut hemkokta karameller, borstar, korvar, kläder och runt Torget var utbudet av tillagade rätter stort. Där var Somasliska föreningen som erbjöd friterat tilltugg, Nipa Nilsson tillagade Langos och PRO stod för välluktande våffelbak.

Borta på Snickargatan på Hembygdens Hus serverades kaffe och fikabröd ute i solen eller om man ville bese skyltfoton från Henry Lundgrens fotoateljé så kunde man välja att sitta inomhus. Det var ett sprudlande liv runt det ärevördiga huset och flinka damer serverade för brinnande livet.

Brandkåren stod för de mer handfasta demonstrationerna och på scen utropade Line Isaksson Anna Kile´n till Årets Pristagare i Bodafors. Barnkören Piggelin sprattlade loss på scenen och Sofia och Alexander Edh trollband alla med sin skönsång. Ted Sandstedt sjöng kända slagdängor till publikens förtjusning.

Massor av föreningar figurerade i olika aktiviteter och inne på medborgarkontoret flöt John-Erik "Nonne" Knutsson stolt omkring och berättade för intresserade och nyfikna tittare om sina konstnärliga ambitioner och sålde säkert en och annan tavla dessutom.

Vid Emåvallen paraderade ungdomar med sin EPA-traktorer och samtidigt demonstrerades monstruösa ljudanläggningar, vilka lät sina toner svepa ut över både land och Strömslundsvattnet.

En liten lagom tipspromenad med frågor rörande ren Bodaforsiana anordnades av Kyrkan och Hembygdsföreningen och väckte säkert måga minnen från fornstora dar då de gamla träkåkarna prydde samhället med sina paneler och torn.

Ja, praktiskt taget hela Bodafors sjöd av liv och rörelse. Hemvändande ungdomar sökte klasskamrater och gamla lärare, släktträffar hade anordnats denna dag och många tillresande hade bara ett syfte; att ha trevligt och roa sig bland pratsugna och festglada bodaforsare.

Festkommittén kunde även detta år räkna in en supersuccé och glada människor strödde lovord över att man tillsammans hade kunnat skapa något så trevligt och trivsamt en vanlig solig sensommarlördag mitt på Småländska Höglandet.